perjantai 5. heinäkuuta 2013

Markkinoilla vuonna 1489

Olen taas elävien kirjoissa, tai ainakin melkein. Kesäflunssat on sitkeitä! Neljän tunnin päikkäreiden voimalla jaksan kirjoitella tätäkin. Nyt siis postausta viime viikkoisesta reissusta Turkuun! :)

Turku on ihan ehdoton lempikaupunkini Suomessa, kiitos museoiden ja keskiaikamarkkinoiden. Historia ja museot ovat minulle intohimo, ovat olleet niin kauan kuin muistan ja siksi tarkoitus on opiskella museoalalle töihinkin. Se paikka yliopistosta vaan uupuu.

S/S Boren edessä.

Yöt vietettiin hotellilaiva S/S Borella. Vanha 60-70- luvun risteilyalus, joka on entisöity ja on vuodesta 2011 sijainnut Aurajoen rannassa, lähellä Turun Linnaa ja vastapäätä Forum Marinumia. Tarjoaa hotelli-, ruokailu-, kokous-, museo-, ja hostellipalveluita. Suosittelen!

Meidän 60-lukulainen hytti.

Laiva oli kuin minikokoinen versio nykyajan ruotsinlaivoista. Ihanan vanhanaikainen ja museomainen. Itseasiassa laivan 6. kannella sijaitsee Forum Marinumin Bore-näyttely. Ei ehditty käydä, mutta seuraavan kerran Turussa käydessäni täytyy pistäytyä.

Oma äitini on itseasiassa tällä laivalla käynyt risteilemässä pikkutyttönä. Oli kiva kuunnella muistoja joita laivasta ja matkasta oli äidille jäänyt ja vielä paikan päällä laivalla. Rakastan kuulla näitä tarinoita! :)

Markkinahumua Vanhalla Suurtorilla.

Reissun aloitimme shoppailulla ja illemmalla suuntasimme markkinoille. Kävelimme koko matkan hotellilta markkinoille, oli ihana vaan kävellä kauniissa kesäilmassa ja seurata samalla maratoonareita. Turussa on aina markkinoiden aikaan maratooni ja kävelyreittimme kulki samassa paikassa kuin juoksijatkin.

Seuraavana aamuna suuntasimme heti Turun Linnaan, jonne olin odottanut pääseväni jo kuukausia. Linna on jo tuttu ja muistan sen jo melkein ulkoa, mutta nyt sinne olikin auennut uusi perusnäyttely. Uutisten mukaan näyttely keskittyy enemmän Turun Linnan historiaan ja siihen liittyneisiin henkilöihin enkä joutunut pettymään. Näyttelyssä kerrottiin paljon ajasta jolloin Juhana-herttua (Porin perustaja jos joku ei tiennyt :D) ja Katariina Jagellonica asuivat linnassa. Aihe joka minua kiinnostaa todella paljon.

Näyttely oli toteutettu todella hienosti ja siellä oli käytetty paljon tekniikkaa apuna. Perinteisiä planssejakin oli, mutta esineiden tiedot olivat iPadeissä luettavissa. En tosin tiedä oliko näyttely vielä vähän kesken, osasta esineistä uupui tiedot. Lisäksi koko näyttelyä kiersi tarina, joka kertoo linnan tontusta. Esillä oli aina tonttua esittävä nukke ja kuulokkeet tarinan kuuntelua varten. Kiva, että lapsetkin on otettu näin huomioon ja miksei vanhemmatkin. :)

Uutta perusnäyttelyä.

Olin iloisesti yllättynyt siitä, että ne iänikuiset kasvottomat nuket oli korvattu vahanukeilla. Oli niin aidon näköistä! Lempparini oli Juhana-herttuan ja Katariina Jagellonican pitoja kuvaava interiööri.

Pidot linnassa.

Katariina Jagellonica.

Markkinoilla on paljon erilaisia esityksiä. Tästä kyseisestä on pientä videota Instagramissa.
Löytyy nimimerkillä @marsutin.

Linnasta suuntasimme syömään ja sieltä taas markkinoille. Ehdittiin kiertää alue läpi ja neljän paikkeilla mentiin Aboa Vetus & Ars Novaan katsomaan opastusta, Bonnes dames - Moraali ja seksuaalisuus keskiajalla- kierrosta. Oli kyllä mielenkiintoinen aihe ja erosi noista perinteisistä opastuksista joissa olen yleensä käynyt.

Illalla lähdössä markkinoille.

Pakurinkääpäteetä.

Syömässä käytiin Morrison'sissa jonne olenkin jo kauan halunnut päästä ja oli yhtä hyvää kun on kehuttukin! Lisäksi käytiin kiinalaisessa, tais olla nimeltään Tsing-Tao ja oli kyllä ihan nappivalinta vaikka summanmutikassa valittiin joku paikka. Ihan tuhottoman kokoiset annokset ja saatiin kieriä loppupäivä. :D

Kiinalaisessa syömässä.

Morrison's

Sormuksia markkinoilla.

Markkinoilla on aina ihania koruja myynnissä! ♥

Seivästetty sika.

Oli kyllä ihan mahtava reissu! En malta odottaa, että joskus vielä itse asun Turussa, niin kiva kaupunki. :)

Ihanaa viikonloppua kaikille! :) Minä aion nyt sivistää ja huvittaa itseäni Yle Areenan dokkareilla. :D

1. Hienoja kuvia! Täältäkin löytyy yksi historiafriikki. Opiskelin sitä yliopistossa sivuaineena ja varsinkin tuo keskiaika kyllä kiinnostaa. Tein kolme vuotta sitten samanlaisen reissun Turkuun, käytiin kaverin kanssa noilla markkinoilla ja Linnassa. Oli kyllä hienoa. :)

Kivan oloinen blogi sinulla muutenkin. :)

Hanna

1. Kiitos! :)

Tää on ollut vähän tällainen perinne, että käydään joka vuosi markkinoilla. Nyt oltiin ensimmäistä kertaa yötä. :)
      Historia on kyllä kiinnostavaa ja mulla myös erityisesti tuo keskiaika. Historiaa en ole yliopistossa vielä opiskellut, mutta Museologian perusopinnot mulla on jo takana Avoimessa yliopistossa. :)

Ihanaa kun meitä historiafriikkejä on muitakin! :D

2. Nyt on ihan pakki kommentoida :)Vaikka teenkin sen pari kuukautta vanhaan postaukseen. Satuin löytämään tämän sinun blogisi kun lueskelin tuossa eilen Pipsan blogia. (http://varikaspipsa.blogspot.fi/):)

Aloin sitten lukemaan tätä siun blogiasi alusta asti. Itse haaveilen, että joskus pääsisin Turun linnaan ja keskiaikamarkkinoille. Turussa en ole käynyt ikinä, ja pitäisi päästä se näkemään.

Itse olen historiafriikki kanssa. Opiskelen hissaa pääaineena kuudetta vuotta Itä-Suomen yliopisossa. Miusta pitäisi tulla aineenopettaja. Harjoittelut olen jo tehnyt :) Mutta joo, mahtavaa löytää historiafriikkien blogeja ;) Historia on niin ihanaa. :D

Muutenkin sinulla on todella kiva blogi!

1. Oi mee ihmeessä käymään joskus Turussa! :) Aivan ihana kaupunki, mun ehdoton lemppari suomessa ja sinne oon jossain välissä muuttamassakin. Keskiaikamarkkinat on kyllä ihan mahtava tapahtuma ja mun jokaisen kesän kohokohta. Suosittelen käymään! :) Ja jos keskiaika kiinnostaa niin Turun Linnan lisäksi Aboa Vetus & Ars Nova on kova juttu. Museo joka on siis rakennettu arkeologisten kaivausten päälle, siellä kaivetaan vielä nykyäänkin esiin keskiaikaista Luostarikorttelia ja museon läpi kulkee yksi keskiaikaisen Turun pääkaduista. Toisella puolella rakennusta on vielä nykytaiteenmuseo eli Ars Nova. Tää ei oo maksettu mainos, mä vaan rakastan tuota museota. :D

Ihanaa kun meitä historiaan hurahtaneita on muitakin! :) Mulle se on lähestulkoon koko elämä, tosi suuri intohimo. Oon myös hakenut historiaa opiskelemaan Turkuun ja Tampereelle, mutta nyt haen ens keväällä toista kertaa Arkeologiaan ja oon päättänyt päästä! :D Historiaa otan sitten sivuaineeksi. :)